Real-time personalisatie verhoogt klantloyaliteit

09-03-2016

Prisma Direct brengt loyaliteitsprogramma’s naar the next level.

Prisma Direct zet in op klantloyaliteit 3.0

Toen Prisma Direct ruim 25 jaar geleden begon met de productie van plastic klantenkaarten was het bedrijf direct een voorloper. Klantloyaliteit stond nog in de kinderschoenen en al snel werd het bedrijf, met miljoenen kaarten per jaar voor onder meer bol.com, Intratuin en Karwei, marktleider.

Consumenten belonen op basis van positief gedrag

Prisma Direct bestaat tegenwoordig uit twee divisies. De offline divisie in Leeuwarden, die nog steeds tientallen miljoenen kaarten per jaar produceert, en de online tak in Amsterdam, die zich bezighoudt met het ‘loyaliteitsprogramma 3.0’. Wulfert Zevenboom, director sales & marketing, licht de stappen die het bedrijf de afgelopen tijd heeft genomen toe: “Hoewel het met onze productie van plastic cards nog steeds goed gaat, zagen we een paar jaar geleden al volop kansen om breder dan dat te kijken. Een kaart alleen is niet meer genoeg voor het opbouwen van loyaliteit. Daarmee beloon je de klant in principe alleen maar op basis van een transactie, terwijl mobiele technologie en social media het mogelijk maken om consumenten ook op basis van het positieve gedrag dat zij vertonen te belonen. Je wilt bijvoorbeeld via een app vastleggen hoe vaak iemand in je winkel is geweest – dat zegt vaak meer dan de hoogte van de transactie.”

Loyalty cards
Samenhang

Om optimale loyaliteit te creëren, bouwt Prisma Direct een compleet beeld van klanten op, door data via social media, app of klantenkaart te verzamelen. Zevenboom: “Die gegevens verzamelen we niet zomaar. Ons doel is ervoor te zorgen dat consumenten zich persoonlijk aangesproken voelen. Dat kan alleen met gepersonaliseerde content en met de juiste data kun je dat bieden. Het toverwoord is daarbij ‘samenhang’. Alle kanalen – web, mobiel, offline – moeten naadloos en real-time met elkaar samenwerken. In sommige sectoren, zoals de retail, is dat gewoon pure noodzaak om te overleven. In Amerika lopen ze op dit vlak een paar jaar voor op ons, met het loyaliteitsprogramma van Starbucks als goed voorbeeld.”

Onmi-channel marketing platform

Prisma Direct heeft een eigen innovatief marketing- en loyaliteitsplatform ontwikkeld dat Zevenboom liever het ‘Customer Directing platform’ noemt. Het is de ideale combinatie tussen marketing automation en ons rewardingsysteem en bovendien een platform dat alles in één biedt. De tijd dat folders, e-mail nieuwsbrieven en social content los van elkaar werden gemaakt is voorbij. Klanten verwachten dat een merk altijd op dezelfde manier communiceert, via welk kanaal dat ook is. Het Customer Directing platform geeft ons die mogelijkheid.”

“Bij loyaliteit denk je al snel aan punten sparen voor dingen die je niet nodig hebt. Customer Directing gaat om volledige personalisatie, zowel qua content als beloning. De gebruiker moet daarbij altijd voorop staan, niet de techniek. Je moet de techniek voor de consument laten werken en blijven kijken naar zijn wensen en behoeftes.”

Loyalty app
Klantenkaart versus App

Prisma Direct liet daarom onderzoek uitvoeren door de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Daaruit blijkt dat 69% van de consumenten de klantenkaart nog steeds prefereert boven een app. Ook bij jongeren ligt dat percentage nog op 59%. Zevenboom: “Dat maakt ons niks uit, wij bieden alles aan. Natuurlijk verschaft een app je meer gegevens, maar als de doelgroep er nog niet aan toe is, moet je de kaart niet in één keer wegdoen. Ons voordeel is dat we allebei aan kunnen bieden en zo via elk kanaal even relevant kunnen zijn.”

Elk bedrijf is uniek

We helpen onze klanten bij het ontwikkelen van een 360 graden klantbeeld, het uitvoeren van omni-channel klantprogramma's en leveren waardevolle ervaringen om meer loyale en winstgevende relaties op te bouwen.

Wilt u beter inspelen op de behoeften van uw klant? Vraag dan de Customer Directing workshop aan via deze website.

Hoe val je tegenwoordig nog op?

Hoe verras je een B2B-prospect op een prikkelende manier?

Dat was de vraag die wij onszelf stelden bij de introductie van onze nieuwe & innovatieve propositie 'Customer Directing'. We wilden in direct contact komen met CEO's en Marketing directeuren uit verschillende branches. Dat was makkelijker gezegd dan gedaan! 

 

Lees meer

http://prismadirect.nl/sites/default/files/Mini-phone-campagne-zw.jpg

Nu ook Instagram advertenties via het Customer Directing platform

Het Customer Directing platform van Prisma Direct beschikt nu over de Instagram advertentie API! Facebook-, Twitter- en LinkedInadvertenties konden al vanuit dit centrale punt ingepland en gemanaged worden. 

Lees meer

http://prismadirect.nl/sites/default/files/Blog_Instagram_0.jpg

Is loyalty dood?

Wij Nederlanders staan te boek als fervent puntenspaarders. Bij veel van onze vertrouwde retailers sparen wij braaf onze punten. Hoe lang gaat dit nog door, is het einde van traditionele spaarprogramma’s in zicht?

Lees meer

http://prismadirect.nl/sites/default/files/11_Footer_1450%20x%20317.jpg

Wat bepaalt het succes bij Omnichannel communicatie?

Je kunt geen BLOG, website of white paper meer  lezen of het gaat om het Omni Channel tijdperk en de technieken die voor iedereen beschikbaar zijn om met de klant in contact te komen. Loyaliteit en engagement zijn de termen die we het meest gebruiken om aan te geven wat we willen realiseren.  

Lees meer

http://prismadirect.nl/sites/default/files/shutterstock_186260855%20-worsten%20ZW.jpg

10 tips voor Social engagement

De volgende 10 tips helpen om succesvol uw klanten en prospects te betrekken bij uw merk, ongeacht in welke branche u werkt.

Lees meer

http://prismadirect.nl/sites/default/files/Winkelend%20publiek%20ZW.jpg